۱۳۹۱ بهمن ۹, دوشنبه

مصاحبه شاهزاده رضا پهلوی با روزنامه عربی الشرق الاوسط



شنبه ۱۹ ژانویه ۲۰۱۳ شماره ۱۲۴۷۱

شاهزاده رضا پهلوی: نظام ولی فقیه در پی تحت کنترل در آوردن جهان عرب و فراتر از آن میباشد

مصاحبه کننده : نادیا الترکی

ولیعهد پیشین ایران به " الشرق الأوسط" تمامی بازیگران نظام عروسک های خیمه شب بازی هستند که کنترلشان بدست ولی فقیه است ، گفته های وی حکم قانون را دارد

طی مصاحبه "الشرق الأوسط" با شاهزاده رضا پهلوی ولیعهد پیشین ایران که در پی دیدارایشان از پارلمان انگلیس در لندن صورت گرفت گفت: هرآنکس که امروزه در نظام ایران نقشی را به عهده دارد چیزی نیست جز عروسک خیمه شب بازی که گرداننده آن ولی فقیه علی خامنه ای است ، لذا مهم نیست چه کسی بیاید ویا اینکه چه کسی برود، وی همچنین افزود " تصمیم گیری و کنترل از آن او و تغییر نام رییس دولت تفاوتی در برنداشته چرا که در نهایت گفته خامنه ای حکم قانون را دارد به اجرا در می آید.
درارتباط با روابط میان مصر و ایران، شاهزاده رضا پهلوی گفت: هر دو کشور دارای منافع مشترک و همچنین دارای اختلافات فیمابین می باشند. ایران و مصر نسبت به اسراییل و جهان غرب، دیدگاه نسبتا نزدیکی دارند. در حالیکه از دیدگاه ایدوئولوژیکی دارای اختلافات عقیدتی هستند.

ایدیولوژی ولایت فقیه که بکلی با مذهب تشییع تفاوت دارد، خواهان کنترل دو جهان عرب و اسلام است. وی تأکید کرد، بسیاری از کشورهای منطقه حتی آنانکه دارای تمایلات اسلامی هستند، بخوبی بر این موضوع واقف هستند که رژیم کنونی ایران، نمونه و الگوی جالب و مورد علاقه آنها نیست.
________________________________________

واینک متن مصاحبه:

در حال حاضر چه فعالیتهائی انجام میدهید؟

فعالیتهای سیاسی من، 
۳۳ سال پیش در سال ۱۹۸۰ پس از درگذشت پدرم آغاز شد. در دو سال اخیر و پس از جنبش سبز، که جامعه ی سیاسی فعال تر گردید محور اصلی بر یافتن راهی جهت سازماندهی فعالیتهای تمامی گرایشهای مخالف رژیم ایران جهت معرفی رسالت و خواسته های آنان متمرکز گردید. پس با این نسل و فعالین تماسهایی برقرار شد و به زمینه مشترکی از تفاهم دست یافته به این نتیجه رسیدیم که زمان تشکیل شورای ملی ایران و اینکه نیروهای مخالف برای خود چهارچوب مشترکی از اصول وارزشها راتعیین کرده پایه همکاری سیاسي را بر آن بنا نهاده زیرا که بدون این اصول هیچ گروهی توانائی پیشبرد فعالیتهای خود جهت رسیدن به هدف سیاسی مشترک را نخواهد داشت.

آیا ایده تشکیل شورا، از سوی شخص شما بود؟


علیرغم وجود گروه های مخالف متعدد در رابطه با اپوزسیون ایران ولیکن خلاء و کمبودی قابل ملاحظه بود، و با توجه به اینکه سازمان ها و گروه های متعدد در صحنه حضور داشته ولیکن غیاب نهادی مرکزی که هماهنگ کننده و منعکس کننده خواسته ها ی آنان باشد ملحوظ بود.
ایده تشکیل شورای ملی از سال های پیش مطرح شده بود، ولیکن پس از رویداد سال 
۱۳۸۸ و در پی نتایج انتخابات این موضوع اهمیت بیشتری یافت ، با در نظر گرفتن عدم پیشرفت مذاکرات هسته ایی، و تمامی بحران ها موجود و حتی در رابطه با عدم امنیت در داخل کشور و در نهایت کشور را به بن بست رساندن ، در حالی که نظام در پی از کارآیی انداختن تمام نیروهای سیاسی خواهان تغییر شد، در چنین شرایطی ایجاد بدیلی نه فقط برای مردم ایران بلکه برای جایگزینی این نظام در جامعه بین الملل نیز بسیار حائز اهمیت بوده.
ایده بسیار مهمی بود و برای من در اولویت قرار گرفت، پس در همین راستا تلاشهایی را جهت برنامه ریزی و مشخص نمودن آرمانها و هدفهایمان را و پیشنهاد بنیانگذاری شورایی خارج از کشور را پیگیری کرده و این مسلماً بدان خاطر است که تشکیل نهادی مخالف در درون کشور که نظام را به چالش بکشاند امری است محال، این نهاد صدایی است که بتواند مردم درون و برون کشور را گرد هم آورده در پی ایجاد کانالی ارتباطی با جامعه جهانی بوده، و برای شناسایی کانال ارتباطی به جامعه جهانی برای پشتیبانی از نیروهای مخالف رژیم حاکم بر ایران باشد، به همین دلایل تصمیم به حضور پر رنگتر و مشارکت در این پروژه گرفتم.

اولین گردهمایی مجمع موسس شورای ملی ایران جهت دریافت نظرات و رای گیری برای انجام تغییرات پیشنهادی در نیمه ماه مارس آینده برگزار خواهد شد. ماموریت ما ادعای جایگزین بودن نظام نیست بلکه داشتن نقشی در فراهم نمودن شرایط دادن حق انتخابات آزاد به مردم ایران و به جهانیان بگوییم که نظام حاکم بر ایران می بایست به حق مردم ایران در برگزاری انتخاباتی آزاد بر پایه استانداردهای جهانی تن دهد، هر چند که امید بر آورده شدن چنین مسأله ای بسیار ضعیف است ، چون به اعتقاد من رژیم به این خواسته بصورت اختیاری تن نخواهد داد.

چه تعداد گروه با شما ملحق شدند ؟

بیش از 
۱۳ گروه، وبیش از ۳۵ هزار امضا از این شورا اعلام پشتیبانی کردند.

آیا برای تأسیس این شورا از پشتیبانی بین المللی برخوردار بودید؟

خیر، ما برای پی ریزی این شورا به دنبال هیچ غیر ایرانی نبودیم، هر چند پس از اعلام طرح با بسیاری از مؤسسات جهانی گفتگو کردم و همگی از این ایده استقبال کردند، همچنین پس از گفتگویی که با پارلمان انگلیس داشتم آنها تأکید کردند که خوشحال خواهند بود با نماینده گانی از شورا جهت گفتگو ملاقات کنند و این خود نشانه خوبی است.
پیش از آمدنم به لندن با رئیس پارلمان اروپا نیز ملاقاتی داشتم ایشان نیز تأسیس شورا را بسیار مهم دانسته معتقد بودند که تشکیل نهادی سازمان یافته از مخالفان نظام به ضرورتی تبدیل شده زمان آن فرا رسیده تا ابزاری برای گفتگو با مخالفان نظام و نه فقط گفتگو با نظام بوجود آید. او باورمندانه به این طرح نگریسته و ممانعتی برای حضور در جلسات شورا نمی بیند این موضوع را با نگرشی مثبت برآورد کرد. هم چنین از سوی تعدادی از کشورها و سازمانها از ما دعوت به عمل آمده که همه اینها خود علائم مثبت و خوبی است. در حقیقت برخورد جامعه جهانی با نیروهای ایرانی مخالف در مقایسه با دو سه سال گذشته تفاوتی جدی یافته در پی راهی برای برون رفت از این بحران بدلیل نگرانی های همگانی ناشی از مسئله اتمی شدن ایران می باشد." ایشان از ضرب المثل حضور فیل در اتاق استفاده کرده که ضرب المثل انگلیسی است به مفهوم وجود واقعیتی مشهود و غیر قابل انکار است"

اوضاع ایران را در حال حاضر چگونه می بینید؟

شما شاهد این هستید که جامعه ایی سخت تحت فشار و با دشواری های اقتصادی مواجه جامعه ایی که در آن هیچ روزنه ی امیدی به آینده وجود ندارد، در چنین شرایطی اگر تغییری رخ ندهد و اتفاقی نیافتد گمانه زنی بر رخدادهای بعدی غیر قابل پیش بینی و شاید بسی دردناک باشد، در گفتگو با رئیس پارلمان اروپا ایشان تأکید داشتند که مشکل اساسی ایران تنها پرونده هسته ایی نیست و موارد نقض حقوق بشر را نیز باید مد نظر قرار داد، نیز بر این مسئله تاکید کردند که " نمی توان تنها با حکومت ایران وارد گفتگو و مذاکره شد و می بایست با مردم و گروه های اپوزیسیون نیز دیدار و گفتگو کرد"
همانطور که امروزه شاهد آن هستیم جهان از گفتگو با این رژیم خسته شده است و شاید روزی خسته از گفتگوهای دیپلماسی به حمله نظامی و جنگ روی آورد هر چند حمله نظامی راه حل مناسبی نیست، پس در چنین شرایطی ما بدنبال راهی هستیم که از درگیری نظامی جلوگیری کنیم، مخاطب این پیام تنها نظام نیست بلکه روی سخن ما باید به مردم ایران باشد تا بر این باور باشند که تغییر و تحول امری ممکن و قابل دسترسی است.

ارزیابی شما نسبت به حضور ایران در بحران سوریه چیست؟
نظام ایران پیوسته یک خط دفاعی خارجی برای خود داشته که خط دفاعی مقدم خوانده میشود همانطور که شاهد این مورد در سوریه هستیم، آنها در صورت نیاز از این ایادی در مکانهای مختلف استفاده می کنند، شکست دولت سوریه برای جمهوری اسلامی بسیار پر هزینه خواهد بود رژیم ایران نیاز به همتای سوری خود دارد و در صورت سقوط رژیم سوریه جمهوری اسلامی هم پیمان بسیار مهمی را از دست خواهد داد. روابط دمشق و تهران از دوران انقلاب آغاز و تا کنون ادامه دارد رژیم سوریه کلید گذری است که رژیم ایران همواره از آن بهره جسته و بهمین دلیل است که از او حمایت و پشتیبانی می کند.


این مقوله ما را به سخن درباره ی حزب الله و میزان تأثیرگذاری بحران سوریه بر حزب الله می کشاند، که با توجه به استفاده از سوریه به عنوان پلی برای همکاری جمهوری اسلامی و حزب الله این بحران آنان را با دشواریهایی مواجه خواهد کرد؟
کاملا درست است. این حزب از دریافت کمکهای رژیم جمهوری اسلامی محروم خواهد شد، در اینجا لازم است که اشاره ایی به گزارش منتشر شده هفته گذشته در ارتباط با کشف سلاح هایی که منبع آن نامعلوم بوده است سپس مشخص شد که این سلاح ها ایرانی هستند و از این اسلحه ها در بحران ها و درگیری ها در آفریقا استفاده شده است.

جهان باید بداند که جمهوری اسلامی نه فقط بر منطقه، بلکه به فراتر از منطقه چشم دوخته است، همگان بدنبال راهی برای دستیابی به توافق با این رژیم هستند غافل از اینکه ماهیت این رژیم ترویج ایدئولوژی و افکار خود می باشد، نگرانی این رژیم برای ایران نیست چرا که اگر ایران برای آنها اهمیت داشت به گرسنگان ایران و فقر رایج در جامعه می اندیشیدند و بجای هزینه سرمایه های ایران در ایجاد بحران در سوریه برای ایران و ایرانی هزینه می کردند، اینان کشور را به سوی سقوط اقتصادی و احتمال حمله نظامی سوق میدهند؟!.. آنها تنها به تبلیغ و گسترش ایدئولوژی خود می اندیشند و به همین منظور در پی بدست آوردن سلاح هسته ایی هستند.

این سخن ما را به پرسش در مورد چگونگی شرایط داخل ایران وامیدارد، اوضاع سیاسی و زندگی اجتماعی مردم چگونه است، با چه کمبودهائی مواجه اند ، آیا زندگی مردم بطور معمولی وهمانطوریکه نظام تبلیغ می کند، میگذرد؟
از دیدگاه سیاسی، هرآنچه هست سرکوب است که در پی انتخابات 
۱۳۸۸آشکار گردید، و هر گونه اظهار نظری به عنوان مقابله با کل نظام محسوب می شود ، در مورد اوضاع اقتصادی که با سیاست در پیوند است، تحریم ها بطور محسوسی بر اقتصاد کشور تاثیر گذاشته بطوری که مردم هزینه ها خود را به علت گرانی به نصف کاهش داده اند، یک خانواده معمولی در حال حاضر بطور میانگین فقط توان تهیه یک کیلو گوشت در طول یک ماه برای فرزندانش را دارد، نگاهی به بهای ارز داشته باشید باتوجه به پیشنیه و تاریخ کشور ایران، با نگاهی به بازار می توان میزان نارضایتی جامعه را نسبت به اوضاع تشخیص داد. هنگامی که بازار نارضایتی خود را نشان می دهد این بدان معناست که جامعه در نارضایتی بیشتری بسر می برد.

کارخانه ها بسته شده است و هیچ پروژه صنعتی جدیدی در حال اجرا نیست، بازار پر از کالاهای چینی شده است و فضای رقابت برای پروژه ها و کارگاه های کوچک راغیر ممکن کرده، این پدیده توسط رژیم برای خرسند نگه داشتن سپاه پاسداران ایجاد و زمینه سرمایه گزاری را برای آنان آزاد کرد، سپاه پاسداران که نقش ستون فقرات نظام را تشکیل میدهد و نقش بنیادینش حفاظت از "انقلاب" بوده است وارد دنیای سرمایه گذاری شد، سپاه گرسنه تر از پیش نه فقط به دنبال پول بیشتر اکنون تا جایی پیش رفته است که بدنبال بدست گرفتن قدرت سیاسی کشور است، وضعیت این نظام به منطق " تو از من پشتیبانی کن، من از تو پشتیبانی خواهم کرد" رسیده است، پشتیبانی خامنه ایی از احمدی نژاد بر همین اساس بوده، و بر اساس این منطق حمایت از یکدیگراشان توجیه میشود.

شرایط اقتصادی که اشاره کردم شرایط پیش از تحریمها بود پس ازاجرای تحریمها اوضاع اقتصادی بسی وخیم تر شده است، و در کنار عدم آزادی بیان و نقض مستمر حقوق بشر، شرایط ایجاد شده قطعاً جامعه را بسوی یک انفجار سوق میدهد.
پس از دیدار وزیر خارجه جمهوری اسلامی از مصر و دعوتنامه های متقابل بین مُرسی و احمدی نژاد، آیا این نشانگر بهبودی حاصل در روابط است ویا اینکه نمایشی است که به واقعیت روابط میان مصر و ایران ارتباطی ندارد؟

هر دو کشور دارای دیدگاه های و منافع مشترک و همچنین دارای دیدگاه های متفاوت هستند، اگر به دیدگاه دو کشور نسبت به اسرائیل وغرب بنگریم هر دو دیدگاهی مشترک دارند،ولیکن از دیدگاه ایدوئولوژیکی حاکمان در راس قدرت در تهران خواهان کنترل جهان عرب هستند، و این بر خلاف دیدگاه سلفیها و اهل تسنن است که این امر خود باعث برخورد و تشنج بین طرفین می شود، اخوان المسلمین مطمئناً با اهل تسنن هم پیمانند من با کسانی که معتقدند این روابط نمایشی بیش نیست هم عقیده ام ،در اینجا سخنان آقای مرسی را یادآور می شوم که گفت " نمی خواهیم همانند ایران باشیم" به اعتقاد من، بسیاری از کشورهای مسلمان حتی آنان که دارای گرایش اسلام سیاسی هستند بخوبی می دانند که رژیم کنونی ایران، نمونه و الگوی مورد علاقه آنها نمی باشد.
آیا درست است که احمدی نژاد نیز می خواهد همان ترفندی را که پوتین در روسیه ضمن جایگزینی نقش خودش و میدویدیف بازی کرد را به اجرا در آورد، و با معرفی یکی از نزدیکانش خودش بار دیگر در سال 
۲۰۱۷ باز گردد؟

در این باره باید گفت که مهم نیست رژیم چه کسی را سر کار بیاورد، چرا که همگی همانند عروسک های خیمه شب بازی در دست ولی فقیه هستند ، لذا مهم نیست که بیاید و که برود زیرا که کلیه تصمیمات و اختیارات در دست اوست ، تفاوت نام رئیس جمهور فرقی در اصل قضیه نخواهد داشت و زیرا که خامنه ای و گفته هایش حکم قانون را دارد ، لذا در این باره نمی توان شرایط را با روسیه مقایسه کرد. حال که صحبت از روسیه شد، میخواهم متذکر این مطلب شوم که در صورت دستیابی توافق با روسیه نفوذ در رژیم ایران و دستیابی به دگرگونی به راحتی میسر می گردد، آنچه که روس ها امروز انجام می دهند همانا سوءاستفاده از اوضاع بحرانی سوریه و شرایط ایران است. حتی اگر بحران هسته ایی ایران حل شود،‌ هنوز به راه حلی برای بحران رژیم حاکم بر ایران دست نیافته ایم ، خامنه ایی بخوبی می داند که جامعه جهانی بر نقش سیاست های رژیم او در منطقه آگاهند.

می دانیم که روسیه از غرب خواسته هایی دارد که در صورت تامین آن خواسته ها از حمایت خود از سوریه و ایران دست بر می دارد. اگر چنین توافقی صورت بگیرد و روسیه به مطالبات خود از جانب جهان غرب دست بیاید، به نظر شما چه تاثیری می تواند بر اوضاع ایران داشته باشد؟
این نکته ای بسیار مثبت خواهد بود، چرا که رژیم حاکم بر ایران وابستگی عمیقی به روسیه علی الخصوص از نظر نظامی دارد و در پشت درب های بسته روسیه از ایران پشتیبانی قابل توجهی می نماید. روسیه و چین در ساخت موشک های جنگی به ایزان کمک نموده زمان آن رسیده است که این گره باز شود.
ما ایرانیان امروزه می توانیم دیدگاه 
۳۶۰ درجه به سیاست جهانی داشته باشیم زیرا که در دوران جنگ سرد دیدگاه هایمان محدود به سوی غرب بوده و در شرایط کنونی مانعی برای ما مخالفین این نظام وجود ندارد که بر اساس منافع اقتصادی و استراتژیکی مشترکمان به تمام جهت ها نگریسته با دید باز با همگی داد و ستد کنیم، این بدین معناست که تغییر نظام جمهوری اسلامی در شرایط امروزی تهدیدی برای روسیه و دیگر هم پیمانان نظام در بر نخواهد داشت و در این مورد روسیه و چین نمی بایست نگرانی داشته باشند زیرا که ما خواهان درگیر شدن در سیناریوهای جنگ سرد نیستیم و در پی داشتن روابط خوبی با همه جهانیان هستیم تا در چهارچوب همکاری متقابل بتوانیم منافع مشترک با همه کشورها داشته باشیم.


نظرتان درباره گفته های اخیر گروهی که منادی تغییر از سیستم ریاست جمهوری به سیستم پارلمانی در رژیم ایران هستند چیست؟


این هم یک نوع از آرایش چهره سیاسی است. ابن هم گونه ای دیگر از بزک و آرایش است من شخصاً به اینکه نظام ایران هرگز به فعالیتهای سیاسی دمکراتیک تن دهد باور ندارم ، ولی فقیه بر همه چیز تسلط مطلق دارد و با حذف تنها مقام به ظاهر مستقل که همانا ریاست دولت است وضعیت سیاسی را بدتر و وخیم تر خواهد کرد.

آیا ایرانیان با توجه به تمامی رخدادهای کنونی احساس انزوای جهانی کرده؟ چه تأثیری بر آنها دارد؟


به همان اندازه که تکنولوژی ارتباطی پیشرفته تر میشود، ایرانیان بیشتر به انزوایی که در آن به سر میبرند و محرومیت از بسیاری از دست آوردهایی که دیگران از آن لذت میبرند پی میبرند ، بسیاری از آنها اعتقاد دارند که می توانند زندگی بهتری داشته باشند، اما رژیم حاکم مانع میان آنها و برآورده شدن آرزوهایشان هست ، آنها شاهد پس رفت خود به جای پیشرفت هستند که باعث سرخورده گی آنان شده لذا به محض یافتن فرصتی برای هر گونه حرکتی از فرصت استفاده میکنند ، من بر این باورم که برای هر نسلی فرصتی هست و همین باور باعث شده که بر بیداری نسل فعلی و آگاهیش به فرصتها جهت رسیدن به خواسته هایش اصرار ورزیم.

انتظار نیروهای اپوزیسیون ایران از جهان عرب چیست، و آیا پیام خاصی در این زمینه برای آنها دارید؟
از جهان عرب می خواهیم که در پشتیبانی خود از نیروهای دمکراتیک مخالف رژیم در ایران فعالتر بوده ، بویژه اینکه این رژیم برای خود آنان خطری محسوب میشود ، ما در انتظار بسر نخواهیم برد اگر به ما در جهت آزادیمان یاری دهید جزو هم پیمانانتان خواهیم بود، در کنار تقویت مخالفین از نظر تکنولوژی میتوانیم پیشنهادهای مختلف دیگری را نیز بررسی کنیم، هنوز تعدادی از کشورهای منطقه بر این باورند که تغییر درونی در ایران عملی نیست ، پیام ما برای آنها این است که ناکامی و یا موفقیت ما به معنی ناکامی و یا موفقیت منطقه خواهد بود، من در اینجا در پی دادن ضمانتی نیستم به نظر من باید تلاش کرد زیرا که با موفقیت ما آینده ای روشنتر در انتظار همگی ما خواهد بود، بیش از این نمیتوان منتظر ماند و یا پنهان گشت رژیم حاکم بر ایران در پشت اتفاقاتی است که در یمن و بحرین و... میافتد، این رژیم در همه جا حضور دارد.


به اشتراک بگذارید:(کدنویسی این ابزارک)

Balatarin :: Donbaleh :: Azadegi :: Risheha :: Cloob :: Oyax :: Yahoo Buzz :: Reddit :: Digg :: Delicious :: Stumbleupon :: Friendfeed :: Twitter :: Facebook :: Greader :: Addthis to other :: Email To: :: Subscribe to Feed