۱۳۹۰ دی ۸, پنجشنبه

پرسش از آقای رضا پهلوی و توضیح ایشان در باره طرح شکایت بین المللی علیه علی خامنه ای . صبح امروز-فرشاد محمدی


صبح امروز، فرشاد محمدی 
قبل از اینکه پاسخ این سوال را بدهم، می‌خواستم بگویم که این تصمیم را جدیداً نگرفتم؛ از مدتی قبل به دنبال آن بودم. فقط یک شرایطی پیش آمد که به نظر من این کار را امکان پذیر کرد. از یک سو بوجود آمدن «دادگاه بین‌المللی کیفری» که بخش جدیدی در دادگاه لاهه است؛ برای رسیدگی به شکایاتی از همین نوعی که ما داشتیم؛ برای تعقیب شخصیت‌هایی که در نقض فاحش حقوق بشر در کشورها و جنایت علیه بشریت دست‌اندارکار مستقیم هستند؛ از طرف دیگر جو بین‌المللی که تا دیروز اگر خیلی از سیاسیون ما  را در ایران زندانی می‌کردند یا در خارج از کشور ترور می‌کردند و دنیا بیشتر در جست‌وجوی تجارت با جمهوری اسلامی بود تا توجه به برخورد با هم‌میهنانمان در داخل کشور،تغییر کرده است.به همین دلیل برای اینکه در چنین شرایطی بتوان این اقدام را انجام داد، جو را بسیار مناسب‌تر دیدم.
همین یکی دو هفته دیگر متن این نامه به کشورهایی که عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد هستند، فرستاده خواهد شد و متن آن در تارنمای خودم برای اینکه دوستان عزیز و هم‌میهنان محترم مطالعه کنند، در اختیار قرار خواهد گرفت.
 ضمن اینکه من سعی کردم به این اقدام یک جنبه جمعی بدهم؛ یعنی نه به عنوان یک حرکت سرخود و فردی. به همین دلیل تصمیم گرفتم که پروژه این شکایت‌نامه را در تعداد زیادی از وبلاگ‌ها و تارنماهای موجود به عنوان یک سند قرار دادیم و بیشتر از سه هزاو پانصد عکس‌العمل از سرتاسر ایران و خارج از کشور داشتیم. متخصصین و فعالان حقوق بشر که عکس‌العمل نشان دادند و نطر خودشان را دادند، چه از نظر اسامی چه از نظر  پیشنهادات حقوقی، دوستان وکیلی که عکس العمل مثبت نشان دادند آقای … [- آقای مصطفایی؟] آقای مصطفایی بله و ایشان هم با تعدادی از دوستان به شکل داوطلبانه تصمیم گرفتند که به تکمیل متن شکایت‌نامه کمک کنند و بخصوص مهم‌تر از خود شکایت‌نامه پرونده‌هایی‌ است که با استفاده از اسناد مختلف، موارد نقض حقوق بشر را در ایران به تفصیل توضیح می‌دهد، چه در ارتباط با اقوام، چه در ارتباط با اقلیت‌های مذهبی، چه در ارتباط با زنان و خیلی مسائل مربوطه به عنوان سندیت، ضمیمهٔ این نامه تهیه شده که در شرف تکمیلِ کامل است.
با توجه به اینکه از چند ماه پیش که این‌کار آغاز شد تا کنون خیلی فیدبک (بازخورد) گرفتیم و متخصصین امر و کار‌شناسان روی این مسئله کار می‌کنند. در ابتدای سال آینده یعنی همین یکی دو هفته دیگر متن این نامه به کشورهایی که عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد هستند، فرستاده خواهد شد و متن آن در تارنمای خودم برای اینکه دوستان عزیز و هم‌میهنان محترم مطالعه کنند، در اختیار قرار خواهد گرفت؛ من‌جمله همان گزارش ضمیمه این شکایت که دائم در حال تکمیل است،
بنابراین این نامه را به زودی برای مقامات خواهیم فرستاد و منتظر هستیم شورای امنیت سازمان ملل، دادگاه بین‌المللی کیفری را برای پیگیری این پرونده برگزار بکند، چون روش این است. یعنی شما می‌دانید که در اساس‌نامه رم نمی‌توانید از کشورهایی که امضا کننده این اساس‌نامه نیستند شکایت مستقیم به دادگاه کیفری بفرستید و مجبور هستید از طریق سازمان ملل اقدام بکنید به همین دلیل، ما از نظر روش به سازمان ملل مراجعه کردیم و نه مستقیم به دادگاه کیفری بین‌المللی.
 http://www.sobh-emrooz.com
به اشتراک بگذارید:(کدنویسی این ابزارک)

Balatarin :: Donbaleh :: Azadegi :: Risheha :: Cloob :: Oyax :: Yahoo Buzz :: Reddit :: Digg :: Delicious :: Stumbleupon :: Friendfeed :: Twitter :: Facebook :: Greader :: Addthis to other :: Email To: :: Subscribe to Feed

۱۳۹۰ دی ۶, سه‌شنبه

پرده برداری از فساد. دلالی دخالت سیاسیون و زدوبند در فوتبال ایران


در جریان یک برنامه تلویزیونی ورزشی پرطرفدار در ایران که طرفین به افشاگری علیه یکدیگر دست زده بودند، از دخالت آشکار سیاسیون در عزل و نصب ها و همچنین دستور آنان به حذف و سقوط باشگاهها پرده برداری شد و همزمان سود هشت میلیارد تومانیِ دلال ها در فوتبال کشور مورد اشاره قرار گرفت.

جنجالی «نود» که شامگاه هر دوشنبه به بررسی زوایای مختلف فوتبال ایران می پردازد، شامگاه پنجم دی ماه، به بررسی فعالیت دلالان و واسطه‌ها در فوتبال ایران بعنوان موضوع اصلی برنامه پرداخت، که زوایای تازه‌ای از فساد در فوتبال ایران را به تصویر کشید اما به دلیل کمبود وقت و گستردگی فساد، عملاً این زمینه فراهم نشد که صحبت‌های همه مال‌باختگان در این ماجرا پخش شود.
ماجرای کسر ۱۲ امتیاز از باشگاه استیل آذین و عواملی که در این ماجرا نقش داشتند نخستین بخش این برنامه بود که سامانه خبری آفتاب با اشاره به این بخش از برنامه نود آورده است:حسین هدایتی به عنوان مالک باشگاه استیل آذین در صحبت‌های خود خشایار محسنی را به عنوان یکی از عواملی که به این باشگاه لطمه زده است معرفی کرد و در ماجرای لغو قرارداد تئودوریونگ با باشگاه استیل‌آذین و پرداخت مبلغ قرارداد وی، محسنی را مقصر اصلی عنوان و تاکید نمود که محسنی با جعل سند به این باشگاه لطمه زده است.
مالک باشگاه استیل آذین که از مسئولان فدراسیون فوتبال نیز دل خوشی نداشت و آن‌ها را در سقوط تیمش به رقابت‌های دسته اول مقصر می‌دانست بدون اینکه نامی از فرد خاصی ببرد مسائل تازه‌ای را افشا کرد. هدایتی در بخشی از صحبت‌هایش گفت: زمانی که دنبال جذب سرمربی برای استیل آذین بودیم و می‌خواستیم یک مربی ایرانی را به خدمت بگیریم یکی از مسئولان فدراسیون فوتبال گفت که این مربی مورد نظر شما منشوری است و اگر مربی می‌خواهید بیاید فلانی را بگیرید.
مصاحبه ضبط شده حسین هدایتی در حالی بدون نام بردن از فرد خاصی پخش شد که پاسدار عزیزمحمدی رئیس سازمان لیگ برتر به عنوان مهمان ویژه در استودیو برنامه نود حضور داشت و خیلی زود به اظهارات مالک باشگاه استیل آذین واکنش نشان داد. با مشخص شدن نام فردی که مورد نظر هدایتی بود و واکنشی که عزیزمحمدی نشان داد، هدایتی روی خط تلفنی برنامه آمد و با عزیزمحمدی به مجادله پرداخت.
در حالی که عزیزمحمدی سعی داشت حرف‌های هدایتی را تکذیب کند، مالک باشگاه استیل آذین زاویه جدیدی از دخالت‌های عوامل غیرفوتبالی در فوتبال را افشا کرد. او خطاب به عزیزمحمدی گفت: شما یادتان رفته که به من گفتید یکی از آقایان گفته است استیل آذین باید این فصل به دسته اول سقوط کند! این اظهار نظر هدایتی با واکنش عزیزمحمدی مواجه شد. البته او هم این موضوع را تایید کرد که یک مقام عالی‌رتبه خواستار سقوط استیل آذین به دسته اول شده است.
ماجرای دلخوری حسین هدایتی از مسئولان فدراسیون فوتبال به همین جا ختم نشد و او علیپور دبیر ستاد منشور اخلاقی را به دروغ‌گویی متهم کرد که با وجود دریافت مدارک تیم فوتبال استیل آذین در مورد پرونده یونگ که روز پنج‌شنبه اتفاقات افتاده است، در برنامه روز جمعه ورزش و مردم تاکید کرده که مدارکی از استیل آذین دریافت نکرده است.
البته پس از این اظهار نظر مصاحبه‌ای از علیرضا علیپور پخش شد که او به نکات تازه‌ای از فساد در فوتبال ایران اشاره کرد. علیپور از درآمد ۸ میلیارد تومانی دلال‌ها در فوتبال ایران خبر داد و گفت: در بررسی‌هایی که ما داشته‌ایم در این مدت دلال‌ها و واسطه‌ها مبلغ ۸ میلیارد تومان از راه‌های مختلف درآمد داشته‌اند.
هدایتی که محور برنامه نود بود و دقایق زیادی از وقت این برنامه را به خود اختصاص داده بود البته پای داماد پروین را هم به ماجرا باز کرد و آرش فرزین هم روی خط آمد و تاکید کرد که نامه‌ای که به اسم او برای رضایت یونگ نوشته شده خط او نبوده و جعل شده است. این در حالی بود که خشاریار محسنی به عنوان متهم اصلی روی خط آمد و به شدت از حسین هدایتی انتقاد کرد.
خشایار محسنی که از او به عنوان مدیرعامل باشگاه دی استرادا اسلواکی نام برده می‌شود البته از عادل فردوسی‌پور نیز به شدت انتقاد کرد که چرا به حسین هدایتی اجازه داده است در برنامه پرمخاطبش هر چه می‌خواهد علیه او بگوید. محسنی که از صحبت‌ها و اتهامات هدایتی عصبانی شده بود گفت: همین آقای هدایتی زمانی که در پرسپولیس بود پیشنهاد داد که دویست میلیون تومان به مصطفوی بدهیم تا از مدیرعاملی پرسپولیس کنار برود.
در طول این برنامه مصاحبه‌هایی از برخی بازیکنان که توسط دلال‌ها مورد تعرض مالی قرار گرفته بودند نیز پخش شد. در یکی از این موارد بازیکنی که آروز داشت روزی در تیم‌های لیگ برتری بازی کند از سوی یکی از بازیکنان سابق پرسپولیس فریب خورده بود و مبلغی را به این پیشکسوت داده بود اما به جایی نرسیده بود.
بهشا یاورزاده و امید رحیمی دیگر بازیکنانی بودند که با انجام مصاحبه‌هایی علیه خشایار محسنی از او به عنوان یک مافیا در شهر محل تیم‌داری او نام بردند. این دو بازیکن که به تیم دی استراداد اسلواکی منتقل شده بودند معتقد بودند که محسنی برای عقد قرارداد و تعهدات نسبت به آن‌ها بی‌اخلاقی کرده و سرشان کلاه گذاشته است!
در بخش دیگری از این برنامه میثم منیعی بازیکن تیم فوتبال شاهین بوشهر که عنوان شده تیم شاهین را او بسته است روی خط آمد و پس از آنکه حجت‌ زاد محمود بدون اسم بردن از او اتهاماتی را زده بود به دفاع از خود پرداخت. منیعی در این گفت‌وگوی کوتاه تاکید کرد که به عنوان مشاور تجربه ۱۱ ساله‌اش در لیگ برتر را در اختیار مدیران شاهین قرارداده و تیم را او نبسته است. اما طالب‌لو و هادی شکوری را روی رفاقت به شاهین برده است!
همچنین رحمان احمدی سرمربی چند فصل پیش تیم فوتبال نیروی زمینی در بخشی از برنامه که در مورد تیم استیل آذین بود از پرداخت رشوه ۲۵۰ میلیون تومانی نزدیکان استیل آذین به برخی بازیکنان این تیم و تیم گل‌گهر سیرجان خبر داد که منجر به صعود استیل آذین به لیگ برتر شد.
در پایان برنامه نود این هفته، عادل فردوسی‌پور، مجری جنجالی این برنامه وعده داد در هفته آینده بازهم به بحث دلالی در فوتبال خواهد پرداخت.
فردوسی پور بارها از سوی محافل و نهادهای امنتی مورد فشار قرار گرفته و مسئولین شبکه سوم نیز، جهت حذف وی از برنامه نود، تحت فشار همان محافل قرار داشته اند. اما حمایت های میلیونی از این مجری و نگرانی از تبعاتِ عزل وی، تا کنون وی را در این برنامه ورزشی نگاه داشته است.
جـــرس
به اشتراک بگذارید:(کدنویسی این ابزارک)

Balatarin :: Donbaleh :: Azadegi :: Risheha :: Cloob :: Oyax :: Yahoo Buzz :: Reddit :: Digg :: Delicious :: Stumbleupon :: Friendfeed :: Twitter :: Facebook :: Greader :: Addthis to other :: Email To: :: Subscribe to Feed

۱۳۹۰ دی ۴, یکشنبه

تخــریب و سرقت سنگ نگاره های 9هزارساله استان هرمزگان


سنگ‌نگاره‌های روستای دهتل در استان هرمزگان با وجود آنکه قدمتی در حدود ۹ هزار سال دارند و تعداد آن‌ها به بیشتر از یک هزار عدد می‌رسد اما به دلیل بی‌توجهی و در غفلت نهادهایی مانند سازمان میراث فرهنگی، همه روزه مورد تجاوز قاچاقچیان و دزدان قرار گرفته و آسیب‌های جدی می‎بینند.
ده‌تل، روستایی از توابع شهرستان بستک استان هرمزگان است. منطقه‌ای در جنوب ایران و در نزدیکی خلیج فارس که در زمان ساسانیان، بخشی از ایالت لارستان بوده است. این روستا امروز میان سه سایت باستانی “تنگ کارون و کارگر”، “جم و ریز” و “جهرم” قرار گرفته است. وجود قبرستانی وسیع، بقایایی از گورهای موسوم به دخمه، روایت‌هایی درخصوص صنعت استخراج طلا در گذشته و مهمتر از همه، سنگ‌نگاره‌هایی که اهالی آن‌ها را منتسب به “گبر”ها می دانند حکایت از قدمت این روستا دارند.
این سنگ نگاره‌ها در منطقه وسیعی از جنوب روستای دهتل واقع شده که دامنه آن‌ها تا چند روستای اطراف نیز می‌رسد. این سنگ‌نگاره‌ها تنها بر گروهی از سنگ‌ها حک شده‌اند که لایه تیره رنگی بر سطح آنها وجود دار و در اندازه‌های مختلف و به فاصله‌های کمی از یکدیگر روی زمین پراکنده‌اند و از سمت دامنه کوه به طرف روستا از تراکم آن‌ها کاسته می‌شود.
«محمدناصری‌فرد»، پژوهشگر سنگ‌نگاره‌های ایران و نویسنده کتابی در این مورد درباره سنگ‌نگاره‌های دهتل می‌گوید: «جنس سنگ‌های منطقه دهتل دگرگونی است و قدمت نقوش قدیمی آن در قیاس با نمونه‌های طیف سنجی شده در ایران به حدود ۹ هزار سال پیش از میلاد می رسد، البته کار روی این سنگ‌نگاره‌ها نیازمند بررسی‌های کارشناسان و محاسبات دقیق آزمایشگاهی بیشتر است.»
در پژوهشی که تعدادی از دانشجویان کارشناسی ارشد رشته انسان‌شناسی دانشگاه تهران روی این سنگ‌نگاره‌ها در سال ۱۳۸۹ انجام شده اطلاعات جالب و ارزشمندی از طرح و تنوع این سنگ نگاره‌ها به دست آمده‌است. در این پژوهش با عکس‌برداری از بخشی از سنگ‌نگاره‌ها جهت تعیین و بررسی نقوش، اندازه سنگ‌ها و نقش‌ها پژوهش انجام گرفت.
نتایج این پژوهش نشان‌دهنده آن‌است که نقش غالب این سنگ‌نگاره‌ها را نقش بز کوهی تشکیل می‌دهد که حاکی از اهمیت اساطیری این حیوان در باور مردم ساکن در این منطقه است. با این‌حال، نقش‌هایی از حیوانات دیگری چون سگ، نقش انسان و نیز منظره‌هایی از شکار و برخی مراسم آیینی نیز در بین آنها دیده می‌شود. بر این اساس مشخص شده همه این سنگ‌نگاره‌ها در یک دوره زمانی خاص اجرا نشده‌اند، بلکه بر اساس تحقیقات سنگ‌نگاره‌هایی از همه دوره‌های مختلف در این منطقه دیده می‌شود.
سنگ‌نگاره‌های دهتل تنها بر گروهی از سنگ‌ها حک شده‌اند که لایه تیره رنگی بر سطح آنها وجود دارد. بخشی از این سنگ‌نگاره‌ها دورتادور سنگ‌های گرد بزرگی حک شده‌اند که شکلی کره مانند دارند و لایه زیرین برخی از آنها که زیرزمین بوده روشن‌تر از لایه‌های بیرونی آن‌ها و سفید رنگ است. این سنگ‌ها در اندازه‌های مختلف و به فاصله‌های کمی از یکدیگر روی زمین پراکنده‌اند.
در این پژوهش مجموعا از ۳۶۵ قطعه سنگ عکس‌برداری شده و حاصل، ۱۴۷۸ قطعه عکس است. گفتنی است که منطقه اسکن‌شده در این پژوهش، تنها بخش کوچکی از پهنه شناخته شده سنگ‌نگاره‌های دهتل را تشکیل می‌دهد. این در حالی است که اهالی از وجود نقوشی در مناطقی مجاور این سنگ‌نگاره‌ها نیز خبر داده‌اند. از همین رو می‌توان اینگونه گفت که حوزه پراکندگی این سنگ‌نگاره‌ها به مراتب بیشتر از حدود اسکن شده‌است.
بر اساس این پژوهش با تفکیک هر صحنه مشخص شد نقوش این سنگ‌نگاره‌ها شامل حیوانات، انسان، نمادها و نشانه‌ها و گیاهان بوده‌است. نقوش حیوانات سنگ‌نگاره‌های دهتل شامل انواع بز، سگ، اسب، روباه، شتر، گوزن، لاک‌پشت، خر یا گورخر، عقرب، ماهی، شیر و برخی حیوانات دریایی یا چهارپایان نامشخص است.
مانند تمامی سنگ‌نگاره‌های شناخته شده در ایران، بیشترین نقوش حیوانی این منطقه را نقش بز با ۳۹۸ مورد شامل می‌شود که حدود ۶۲ درصد نقوش حیوانی را دراست. تعداد کل نقوش حیوانی ۶۳۹ است که حدود ۴۹ درصد از تصاویر را تشکیل می‌دهد.
سنگ نگاره های انسانی نیز اغلب تصاویر مربوط به مردان است ولی در این بین، نقوشی نیز از زنان دیده می‌شود. تعداد کل نقوش انسانی، ۴۷۶ است که حدود ۳۶ درصد از تصاویر را شامل می‌شود. نمادها و نشانه‌ها نیز مجموعا ۱۹۸ بار دیده شده‌اند که ۱۵ درصد از تصاویر را تشکیل می‌دهد. در رابطه با گیاهان نیز در مجموع ۶ نقش موسوم به گیاه دیده شده که بارزترین آنها نیز نخل است که گیاهی شاخص در منطقه محسوب می‌شود. این آمار، زیر یک درصد از کل نقوش را شامل می‌شود.
صحنه نبرد تن به تن انسانی، صحنه نبرد حیوانات با هم، صحنه نبرد انسان و حیوان که شاید مربوط به شکار است، صحنه زایمان، صحنه رقص و صحنه‌هایی از انسان موسوم به انسان پرنده، انسان‌هایی با دست‌های رو به آسمان، انسان‌هایی با دست‌های باز طوری که به روایت اهالی، صحنه‌های آب آوردن به شیوه‌های سنتی از آب‌انبارها را تداعی می‌کند و …. نیز در این منطقه دیده می‌شود.
در حالی که نتایج این پژوهش نشان‌ می دهد نقش غالب سنگ‌نگاره‌های روستای دهتل نقش بز است، نشانه های در زندگی امروزی ساکنان این روستا وجود دارد که ارتباط محکمی با نقش و نگارهای سنگ نگاره ها دارد. بر اساس باورهای سنتی اهالی روستا نخل و بز باید در هر خانه‌ای و برای هر خانواده‌ای وجود داشته باشد. نزد اهالی این روستا بز حیوانی قابل احترام است. اهالی این منطقه، بز ماده را هرگز نمی‌‌کشند و حتی اگر بیمار باشد آن‌قدر زنده می‌ماند که خودش بمیرد.
با وجود همه ارزش‌های تاریخی و فرهنگی اما از سنگ نگاره های دهتل توجه و مراقبت چندانی نمی‌شود. به گونه ای که در پژوهش انجام گرفته نیز به تخریب و سرقت بخش‌هایی از این آثار تاریخی اشاره شده‌است.
در بخشی از پژوهش آمده است: «این یادگارهای دوران کهن، در غفلت نهادهای دولتی و علمی، مورد تجاوز قاچاقچیان و دزدان قرار گرفته و آسیب‌های جدی‌ای می‎بینند. دو روز پیش از حضور تیم پژوهشی در منطقه، قاچاقچیانی با هدف بردن تعدادی از سنگ‌های قدیمی وارد منطقه شده و در غیاب اهالی توانسته بودند به بخشی از سنگ‌های منطقه آسیب‌هایی جدی وارد کنند.»
میراث فرهنگی

به اشتراک بگذارید:(کدنویسی این ابزارک)

Balatarin :: Donbaleh :: Azadegi :: Risheha :: Cloob :: Oyax :: Yahoo Buzz :: Reddit :: Digg :: Delicious :: Stumbleupon :: Friendfeed :: Twitter :: Facebook :: Greader :: Addthis to other :: Email To: :: Subscribe to Feed

۱۳۹۰ آذر ۲۱, دوشنبه

تیم امنیتی مسئول تخــریب هـدفمند میراث فرهنگی است


دکتر کاوه احمدی علی آبادی
عضو هیئت علمی دانشگاه آبردین با رتبه پروفسوری
عضو جامعه شناسان بدون مرز
اینک مهمتر از توقف پژوهش های باستان شناسی، تخریب آثار و میراث فرهنگی و ملی کاملاً سازمان یافته توسط یک تیم امنیتی در کشور کلید خورده و دنبال می شود. آن هم به بهانه جلوگیری از رشد تمایلات ملی گرایانه. قرار نیست چهار تا جوجه اطلاعاتی بی سواد برای مملکت طرح بدهند و راهکار برای بحران ها بریزند و تعدادی مقام و مسئول هم امضاء کنند.
دولت که با ارائه طرح مکتب ایرانی موجب تشدید این حساسیت ها شده، مسئول اصلی است و باید مانع از این تخریب سازمان یافته حکومتی شود. پُر واضح است که بردن دستگاه سنگبر به بیابان برای نابودی آثار باستانی کهن نمی تواند بر اثر تخریب افراد غیرمسئول باشد، بلکه کاری سازمان یافته و هدفمند است.
اخیراً هم که درصددند خرید و فروش عتیقه را آزاد سازند! یعنی مجوزی برای حیف و میل رسمی و علنی آثار تاریخی، که کاملاً پیداست در راستی همین نابودی هویت ایرانی است. ابتدای پروژه با دزیدن مجسمه ها در تهران شروع شد که عوامل آن نیز نهادهایی رسمی هستند که هیچ یک دستگیر نشده اند، چون دستور از بلا بوده است. یعنی تعدادی روضه خوان بی سواد و آقازاده های متعصب شان که دین را در تقابل با هویت فرهنگی و ملی می بینند –در حالی که دو مقوله جدا از هم اند- که تو گویی قرار است آخر عمری کارهایی کنند که سوابقی بدتر از مغول ها در این کشور از خود به جای بگذارند و مردم بلایی سرشان بیاورند، حتی بدتر از آنچه بر سر قذافی و آخوندهای متعصبی که در مقابل مشروطه ایستادند، آوردند!؟
به اشتراک بگذارید:(کدنویسی این ابزارک)

Balatarin :: Donbaleh :: Azadegi :: Risheha :: Cloob :: Oyax :: Yahoo Buzz :: Reddit :: Digg :: Delicious :: Stumbleupon :: Friendfeed :: Twitter :: Facebook :: Greader :: Addthis to other :: Email To: :: Subscribe to Feed

۱۳۹۰ آذر ۱۰, پنجشنبه